In de eerste bijeenkomst oriënteer je je op het onderwerp van je digitale product. Dat die je door eerst zelf een idee te schetsen, het daarna te delen met enkele medestudenten, om daarna per groep kort aan de gehele groep te vertellen wat jullie ideeën zijn. Op die manier ontvang je uit zowel de kleine als de gehele groep kort feedback. De opbrengst van bijeenkomst 1 werk je daarna uit in een concreet plan voor bijeenkomst 2.
We werken in de bijeenkomsten afwisselend in kleine groepen en met de gehele groep. Met de kleine groep werk je de drie bijeenkomsten steeds samen, zodat je ook afspraken kunt maken om werk van elkaar te lezen en van feedback te voorzien.
1. Voorstellen - gehele groep
1. Voorstellen - gehele groep
We starten de eerste bijeenkomst met een check in en een korte voorstelronde. Binnen welke school werk je, geef je zelfstandig les, hoe gebeurt levensbeschouwelijk leren in je school, wat wil jij op dat gebied leren?
2. Toelichting - gehele groep
2. Toelichting - gehele groep
Voor we van start gaan, worden kort enkele belangrijke aspecten van levensbeschouwing 2 toegelicht.
a. Leeruitkomsten
We werken met drie leeruitkomsten. Je vindt ze op de pagina Leeruitkomsten. We zullen in de introductie in bijeenkomst 1 de leeruitkomsten bespreken. In elke bijeenkomst stellen we ook vast welke delen van de leeruitkomsten we al kunnen aantonen.
b. Formatieve feedbackformulier
Je ontvangt tijdens het werkproces bij Levensbeschouwing 2 een formatieve feedbackformulier. Hierop wordt door de docent feedback vermeld n.a.v. presentaties van eerste ontwerpen e.d. die je in de les geeft.
c. Lesson Study aanpak (optioneel)
Zie ook: Beter lesgeven met Lesson Study - Leraar24
d. Theorie levensbeschouwelijke ontwikkeling
b. Formatieve feedbackformulier
Je ontvangt tijdens het werkproces bij Levensbeschouwing 2 een formatieve feedbackformulier. Hierop wordt door de docent feedback vermeld n.a.v. presentaties van eerste ontwerpen e.d. die je in de les geeft.
c. Lesson Study aanpak (optioneel)
Lesson Study is een effectieve aanpak waarbij je met meerdere peers/collega's fysiek meekijkt in de uitvoering van onderwijs van een medestudent/collega. Je werkt hierbij vanuit een hypothese. "Ik denk dat onderdeel X op de volgende wijze gaat werken: ..." Die hypothesen toets je aan de praktijk. Deze methode kun je ook bij Levensbeschouwing 2 toepassen. Omdat het fysiek bijwonen van de verschillende lessen niet gemakkelijk uitvoerbaar is, kun je de Lesson Study aanpak ook vormgeven met video of verslaglegging van een les die je deelt met elkaar. Op die manier kun je verschillende hypothesen toetsen en aanpassingen doen in het ontwerp. Bij Lesson Study wordt gebruik gemaakt van het volgende werkmodel.
d. Theorie levensbeschouwelijke ontwikkeling
In het handboek van De Schepper vind je theorie van Fowler over de ontwikkeling van levensbeschouwelijk besef en inzicht. Deze theorie bestudeer je en benut je als basis voor je lessenserie. Belangrijk is om deze theorie voor jezelf samen te vatten, hierbij concrete voorbeelden uit je eigen praktijk te zoeken en de theorie door gesprek met anderen verder te doordenken.
e. Website
e. Website
Met een website bied je leerlingen de mogelijkheid op hun eigen tijd en plaats te werken aan een opdracht. Een voorbeeld is www.mnmweek.nl. Dit is een inspiratiewebsite voor leraren maar tegelijk ook een lessenbank voor leerlingen. Zij kunnen hier zelfstandig aan het werk met actuele teksten uit de media waarbij vragen en opdrachten zijn opgenomen. De website is bedoeld voor en in gebruik in de bovenbouw basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.
f. Bewijsdossier
f. Bewijsdossier
Je toont de drie leeruitkomsten aan met een bewijsdossier. In het bewijsdossier neem je in elk geval de link naar de website op. Op de website geef je de inhoud maar ook de bedoeling van je lessenserie weer. Dat laatste kun je doen met een docentenpagina. In principe kan het meeste van je bewijs worden opgenomen in de website. Voor de reflectie op de lessenserie en je eigen beoordeling van het eindproduct zullen we ook zoveel mogelijk de les in de pabo gebruiken.
3. Levensbeschouwelijke ontwikkeling in de groep - kleine groep
3. Levensbeschouwelijke ontwikkeling in de groep - kleine groep
Voor de eerste bijeenkomst heb je theorie over dit onderwerp bestudeerd, zoals die beschreven is in het handboek van Jef de Schepper. In de eerste bijeenkomst bespreek je met je groep wat jij van die theorie herkent in je eigen groep. Voor de eerste leeruitkomst ga je hiervan voorbeelden geven. Op die manier bereid je je voor op het goed afstemmen van je lessenserie op je doelgroep.
4. Veelzeggende ontmoetingen (denken, delen, uitwisselen) - kleine groep
4. Veelzeggende ontmoetingen (denken, delen, uitwisselen) - kleine groep
Je richt je bij het ontwerpen van je lessenserie niet alleen op de doelgroep, maar ook op je persoonlijke levensbeschouwelijke inspiratie en bronnen. We gaan daarom met elkaar in gesprek over welke ontmoetingen inspirerend waren voor jouw levensbeschouwing en jouw denken over het belang van levensbeschouwelijk leren. We doen dat met de werkvorm denken-delen-uitwisselen.
5. Eerste idee - kleine groep
Je bespreekt met enkele medestudenten je eerste idee. In één minuut leg je uit waar je aan denkt. In niet meer dan een minuut delen de anderen met jou hun feedback. Daarna denk je één minuut hardop wat je met deze feedback gaat doen.
| Werk voor bijeenkomst 2 je idee uit naar een conceptplan voor je lessenserie. Je hoeft nog niet de online toepassing uit te denken. Dit aspect komt in bijeenkomst 2 aan de orde. |
Reacties
Een reactie posten