Lees de theorie over morele ontwikkeling in het handboek van De Schepper. Vat ook deze theorie samen in enkele uitgangspunten die gelden voor het onderwijs aan jouw (leeftijds)groep. Met je uitgangspunten uit de theorie die gaan over de levensbeschouwelijke en morele ontwikkeling werk je je eerste idee voor jouw lessenserie uit.
Jouw uitgewerkte idee pitch je in bijeenkomst 2 in je een eigen werkgroep. Na elke pitch geef je als groep kort feedback. We bespreken daarna als gehele groep de belangrijkste inzichten uit de pitch- en feedbackronde.
Je kan het werk ook al eerder met elkaar delen en van feedback voorzien. Dan sla je deze stap in bijeenkomst 2 over. Tijdens je voorbereiding voor bijeenkomst 2 kun je je eerste uitwerkingen en vragen ook via Moodle (forum levensbeschouwing) delen met de docent.
Na de pitches ga je in bijeenkomst 2 een plan opstellen wanneer en hoe je je lessenserie gaat ontwikkelen en uitvoeren. We bespreken hierbij ook op welke manieren je de lessenserie digitaal kunt vormgeven en waaraan je lesvoorbereidingen moeten voldoen.
Mocht je nog (verder) nadenken over een thema voor je lessenserie, denk dan ook eens aan de mogelijkheden van verhalen uit de verschillende levensbeschouwingen, rituelen binnen levensbeschouwingen, vieren en bijzondere feestdagen, actualiteit, heilige plaatsen, gebedshuizen, belangrijke waarden, symbolen die verwijzen naar levensbeschouwing, bekende personen uit levensbeschouwingen, grote inspiratiebronnen en voorbeelden uit de geschiedenis en hun levensbeschouwing, opdrachten bij een mooi jeugdverhaal (verhalend ontwerp) en activiteiten op het gebied van filosoferen en debatteren (bijv. de webquest als voorbereiding).
Je vindt op de pagina Over webquests voor elke leeftijdsgroep enkele voorbeelden van webquests.
Voor de onderbouw geldt dat je kunt kiezen voor een digitale lessenserie die je met de gehele groep samen doorloopt op het digibord.
Voor de middenbouw en de bovenbouw geldt dat je met de website of webquest een lessenserie maakt waaraan de leerlingen (individueel en/of in groepen) grotendeels zelfstandig werken. Je kunt aan de lessenserie ook activiteiten met de gehele groep toevoegen.
In bijeenkomst 2 demonstreer ik kort hoe je met Blogger je webquest kunt vormgeven. In die bijeenkomst komen nog andere voorbeelden aan bod.
Het programma van bijeenkomst 2 vind je op de gelijknamige pagina.
Reacties
Een reactie posten