Doorgaan naar hoofdcontent

Over webquests


Een webquest of webkwestie is een activerende en interactieve lesvorm, waarbij leerlingen zelf aan de slag gaan met een onderzoeksgerichte opdracht waarbij de informatie, in ieder geval voor het grootste deel, afkomstig is uit bronnen op internet.

Elke webquest bestaat uit zeven onderdelen volgens een vaste indeling en volgorde:
  • Inleiding
  • Opdracht
  • Werkwijze
  • Informatiebronnen
  • Beoordelingsschema
  • Terugblik
  • Leerkracht
De leerlingen moeten aan de slag met een vraagstelling; het eindresultaat kan variëren van werkstuk of website tot een maquette. Webquests bestaan voor alle vakken en voor alle leerjaren, zowel voor de basisschool als voor het voortgezet onderwijs. Ze kunnen elke gewenste lengte hebben. Informatiebronnen kunnen ook contactgegevens zijn van deskundigen, of niet-digitale bronnen. (bron: Wikiwijs)

Wat zijn geschikte tools?

Hieronder vind je een paar mogelijkheden. Het staat je vrij om ook voor een andere website te kiezen.

Je kunt een webquest maken met Blogger waarbij je pagina's maakt waarop de zeven hierboven genoemde onderdelen komen te staan. Daarnaast kun je ook met Wix een eenvoudige website maken. De website biedt verschillende sjablonen. Met Yurls, waarvan je mogelijk al gebruikmaakt, kun je ook een webpad voor leerlingen maken. Een voorbeeld kun je vinden via de volgende link Webpaden groep 5-6-7-8. Je kunt ook gebruik maken van LessonUp waarbij je de opdracht in de vorm van een presentatie aanbiedt. Je kunt één grote presentatie maken voor al je activiteiten of enkele kleinere waarover je de activiteiten verdeelt. 

Voorbeelden van webquests 





De voorbeelden zijn niet van een beoordeling voorzien. Bekijk ze, als je ze als voorbeeld gebruikt, daarom ook goed vanuit de criteria voor webquests en websites.

Meer lezen?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Voorbereiding bijeenkomst 2

Lees de theorie over morele ontwikkeling in het handboek van De Schepper. Vat ook deze theorie samen in enkele uitgangspunten die gelden voor het onderwijs aan jouw (leeftijds)groep. Met je uitgangspunten uit de theorie die gaan over de levensbeschouwelijke en morele ontwikkeling werk je je eerste idee voor jouw lessenserie uit.  Jouw uitgewerkte idee pitch je in bijeenkomst 2 in je een eigen werkgroep. Na elke pitch geef je als groep kort feedback. We bespreken daarna als gehele groep de belangrijkste inzichten uit de pitch- en feedbackronde.  Je kan het werk ook al eerder met elkaar delen en van feedback voorzien. Dan sla je deze stap in bijeenkomst 2 over. Tijdens je voorbereiding voor bijeenkomst 2 kun je je eerste uitwerkingen en vragen ook via Moodle (forum levensbeschouwing) delen met de docent.  Na de pitches ga je in bijeenkomst 2 een plan opstellen wanneer en hoe je je lessenserie gaat ontwikkelen en uitvoeren. We bespreken hierbij ook op welke manieren je de lessenserie digi

Voorbereiding bijeenkomst 3

In bijeenkomst 2 heb je je idee voor je webquest kort met anderen gedeeld en feedback gekregen. Ook hebben we kort gezien hoe je met Blogger een lessenserie/webquest kunt maken. Je bent vrij in de keuze van de tool. Je kunt ook gebruikmaken van bijvoorbeeld Wikiwijs, Wixsite en LessonUp. Bij de laatste kun je er meerdere maken die samen een serie vormen of één grote. Voor groep 1-2 geldt dat je de lessenserie/webquest vanaf het digibord kunt aansturen. De leerlingen hoeven niet zelfstandig achter een device te werken met jouw ontwerp. In groep 3 kun je ervoor kiezen om ook op die manier te werk te gaan. We hebben besproken dat je het grootste deel van de leeruitkomsten kunt aantonen via een online docentenpagima (handleiding) in de webquest. Ook hoe je het thema van je webquest vanuit levensbeschouwelijke en morele ontwikkelingstheorie op de doelgroep hebt afgestemd. De leeruitkomsten die niet behoren tot de webquest (zoals de reflectie op ontmoetingen die voor jou van belang zijn gewe

Voorbereiding bijeenkomst 1

Voor de eerste bijeenkomst bestudeer je theorie over levensbeschouwelijke ontwikkeling van Fowler, zoals die beschreven is in het handboek Levensbeschouwing ontwikkelen van Jef de Schepper. In de eerste bijeenkomst bespreek je met medestudenten wat jij van die theorie herkent in je eigen groep. Voor de eerste leeruitkomst ga je hiervan voorbeelden geven. Op die manier bereid je je voor op het goed afstemmen van je lessenserie op je doelgroep. Maak aantekeningen bij het lezen en vermeld de belangrijkste verschillen tussen de verschillende leeftijdsgroepen en de belangrijkste kenmerken van de leeftijdsgroep waaraan jij lesgeeft. In de eerste bijeenkomst beginnen we met een introductie. Op de pagina's vind je een kort overzicht van wat we in de bijeenkomsten gaan doen. Bijeenkomst 1 start met korte informaatie (de eerste punten van dat programmaoverzicht) waarna we in groepen bespreken hoe we te werk zullen gaan bij het ontwerpen van de lessenserie en welk thema we kiezen. Het is mog